گل آرایی و زیبا آرایی

منزل، کیتهای الکترونیکی، جانبی خودرو، موبایل،الکترونیکی، پوشاک

گل آرایی و زیبا آرایی

منزل، کیتهای الکترونیکی، جانبی خودرو، موبایل،الکترونیکی، پوشاک

گل آرایی به روش شرقی

 گل آرایی به روش شرقی مطالبی ارائه می‌شود. در گل آرایی سه روش وجود دارد که عبارتند از:

- روش سنتی؛

- روش مدرن؛

- روش شرقی.

دو روش سنتی و مدرن همان سبک غربی است، که در هر فصل از گل‌های همان فصل استفاده می‌شود. در ضمن در گلآرایی به روش سنتی قرینه‌سازی رعایت میشود. گل‌ها معمولاً به حالت مثلثی، دایره و بیضی تزیین میشوند و این گلآرایی از اشکال هندسی الهام گرفته است.

در گل‌آرایی به روش سنتی از گل‌های اصلی مثل رز و داودی، خطی و کشیده مثل مریم و شب‌بو و پرکننده‌هایی چون میخک و آلستومریا استفاده میشود. لذا گل‌ها و برگها و غنچه‌ها بصورت فشرده چیده میشوند و فضای خالی در آن مشاهده نمیشود. این گل آرایی در کشورهای اروپایی در قرن 16 و 17 میلادی رواج داشته است و بعدها به سایر کشورها انتقال یافت.

روش مدرن از سبک نقاشی و مجسمه سازی گرفته شده و بستگی به ذوق شخصی دارد. این روش قدری از سبک شرقی مایه و الهام گرفته است.

گلآرایی در سبک مدرن نیاز به هیچگونه فرمول و قاعده خاصی ندارد، بلکه دید افراد در این گل‌آرایی مهم است.

در سبک مدرن هر چقدر از گل و برگهای کمتری استفاده کنیم گل آرایی بهتر و جاذب‌تری خواهیم داشت و لازم نیست مانند سبک سنتی تمام فضاهای خالی گلآرایی را پر کنیم.

گل آرایی به سبک شرقی عبارتست از مجموعه گل‌ها و برگهایی که از نظر زیباشناسی با هم ترکیب میشوند. این سبک در معابد رواج داشته است و بلندترین شاخه مظهر خدا و گل‌های دیگر در اطراف آن سنبل انسان و زمین هستند.

در گل آرایی به سبک شرقی از گلدان‌های براق و سفالی و یا گلدان‌های ساخته شده از نی استفاده میکنند.

تفاوت گل آرایی شرقی با غربی

گل آرایی به سبک شرقی معمولاً ریشه مذهبی دارد و تعداد شاخههای بکار رفته در آن بسیار کم است ولی در گلآرایی غربی و مدرن تعداد شاخههای گل بیشتر است. در گلآرایی شرقی که از طبیعت الهام گرفته شده سعی میشود با استفاده کمتر از گل‌ها به طبیعت آسیبی نرسد. در این نوع گل آرایی بیشتر از سبک ژاپنی استفاده میشود چرا که ژاپنی ها مبتکر آن بودند.

اصولاً در ژاپن گل آرایی هم هنر و هم دکوراسیون محسوب میشود. و همیشه در منازل ژاپنی ها گل آرایی دیده میشود و گل آرایی و تزیین خانه بخشی از کار و زندگی مردم ژاپن است. معروفترین و اصلیترین هنر در میان هنرهای سنتی ژاپن، هنر گل آرایی است که بهIkebana معروف است. قدمت این هنر به صدها سال پیش برمی‌گردد. معمولاً این طرح حالت سه شاخه دارد. بلندترین شاخه‌ نشان آسمان، خدا و ... می‌باشد؛ شاخه‌ی کوتاه‌تر نشان انسان است؛ و کوتاه‌ترین شاخه نشان زمین و هر آنچه در آنست می‌باشد.

در گلآرایی Ikebana روی کشیده شدن کار تأکید میشود. در این گل آرایی هماهنگی رنگ، فرم، فاصله گذاری و نیز محسوس بودن طبیعت بسیار مهم است. در گلآرایی سبک شرقی از وسایلی که در طبیعت موجود است مثلاً شاخههای شکسته و خشک شده بسیار استفاده میشود.

مدارسی نیز در ژاپن اصول و عقاید روش Ikebana را تدریس می‌کنند از جمله ایکی‌نوگو، کوریوم، اوهاریو، سوبت‌سو.

معمولاً در سبک شرقی بیشتر از گلدان‌های مستطیل، کروی، بیضی و کم عمق استفاده میکنند و پای گل‌ها را با سنگریزه و خزه یا علفهایی که در طبیعت موجود است تزیین می‌کنند.

گل آرایی ژاپنی

در گلآرایی ژاپنی از ظرفها با رنگ‌های لعابی استفاده می‌شود حتی ظرف‌هایی که رنگ مشکی هم دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ابتدا اسفنج را روی سه پایه پلاستیکی محکم کرده و سپس روی ظرفی لعابی قرار می‌دهیم. سه گل با ارتفاع مختلف تهیه کرده و روی اسفنج محکم می‌کنیم. قسمت پشت اسفنج را با خزه می‌پوشانیم و خزه را با سیم به فوم وصل می‌کنیم. از وسایل دریایی هم می‌توان در این کار استفاده کرد. هم‌چنین جلوی گل‌آرایی را با میوه‌های خشک شده پر می‌کنیم و کمی گردی هم می‌گذاریم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد