گل آرایی و زیبا آرایی

منزل، کیتهای الکترونیکی، جانبی خودرو، موبایل،الکترونیکی، پوشاک

گل آرایی و زیبا آرایی

منزل، کیتهای الکترونیکی، جانبی خودرو، موبایل،الکترونیکی، پوشاک

گل آرایی با طرح مثلث بصورت تئوری و عملی

گل آرایی با طرح مثلث بصورت تئوری و عملی توضیح داده می‌شود.

بخش تئوری:

طراحی مثلث بهترین طراحی برای سبک مدرن و سنتی است. این طراحی از دیرباز در اروپا رواج داشته است سپس به ایران منتقل شده است.

قدم اول در این طراحی، مشخص کردن اجزاء مثلث است که برای این امر از گل‌های ثانوی ظریف با رنگ‌های پریده استفاده میکنیم. در مرحله بعد گل‌های اصلی و بزرگتر در نقطه مرکزی طرح، و به تناسب در سطح گلآرایی پخش میشوند. بعد بوسیله‌ی گل‌های پُر کننده کار را کامل می‌کنیم.

بخش عملی:

برای این نوع گل آرایی میتوانیم از ظروف گرد، کشیده و مسطح استفاده کنیم. ابتدا بیس را آماده کرده، سپس یک فوم خیس شده را بوسیله‌ی سه پایهها به آن وصل میکنیم و دور فوم یا اسفنج را با خزه میپوشانیم.

گل‌های اصلی مورد استفاده در این کار، ژربرا است که برای دوام بیشتر گل آرایی آن‌ها را سیم پیچی میکنند. سیم را از قسمت مرکزی گل رد کرده و دور ساقه می‌پیچیم. برای اضلاع مثلث از ساقه‌های خطی و گل‌های کشیده استفاده می‌کنیم. گل‌های خطی هم برای اضلاع مثلث استفاده می‌شوند. گل‌های اصلی را در قسمت مرکزی قرار می‌دهیم. همچنین می‌توان از دو نوع گل کشیده استفاده کرد. گل‌هایی که ساقه چوبی و خشن دارند، احتیاجی به سیم‌پیچی ندارند.

در این نوع گل آرایی برای تنوع رنگ از دو نوع گل کوتاه و بلند در راستای زوایای مثلث استفاده می‌شود. البته بهتر است که تعداد گل‌ها فرد باشد. از شاخه‌های کشیده و پر کننده شمشاد برای زیباتر کردن گلآرایی استفاده میشود. از گل آرایی دو بعدی (دو سمت مثلث کار ‌شده) برای روی میز، و از گل‌آرایی یک بعدی (فقط یک سمت مثلث کار شده) برای کنار دیوار یا روی میز کنسولی کنار دیوار، استفاده می‌کنیم. البته بهتر است در همه جهات روی مثلث کار شود تا دید زیبایی داشته باشد. بعد از گل‌های خطی، گل‌های اصلی را استفاده کنید. در یک گل‌آرایی کامل، هماهنگی رنگ‌ها دیده می‌شود.

گل‌های اصلی (مثل ژربرا) در نقطه مرکزی و بطور متناسب در سطح گلآرایی پخش می‌شوند. گل‌های اصلی رنگ‌های تیره‌تری نسبت به بقیه گل‌ها دارند. و با گل‌های ثانوی ریز و متوسط و برگ‌ها کار گلآرایی تکمیل می‌شود. بعد از پایان کار گل آرایی، روی برگها و اسفنج آب‌فشانی میکنیم چرا که گل آرایی نیاز به آب دارد در این گل آرایی میتوان از گل‌های ثانوی میخک و گَردی هم استفاده نمود. این گل آرایی برای روی میز، کنار دیوار یا به عنوان کادو مورد استفاده قرار میگیرد. اگر مثلث بصورت قائم‌الزاویه بود زاویه‌ی راست گل در کنار ستون قرار می‌گیرد.

گل آرایی کروی یا توپی یا گِرد

گل آرایی کروی یا توپی یا گِرد را توضیح میدهیم.

در گل آرایی کروی، قبل از هر کار دیگر ابتدا بیس شیشهای را آماده و فوم یا اسفنج را به اندازه‌ی آن سیم‌پیچی میکنیم و با خزه دور آنرا میپوشانیم تا گلآرایی شکل زیبایی داشته باشد.

برای شروع از برگ‌های کشیده استفاده می‌کنیم و فرم کروی بودن کار را مشخص می‌کنیم. سپس ارتفاع کار را مشخص می‌کنیم. برای ظرف‌‌های کوتاه، 5/1 تا 2 برابر ارتفاع ظرف، می‌توان کار را کشیده کرد. سپس فضای وسط را با گل‌های اصلی تزیین میکنیم. در این گل‌آرایی میتوان از گل‌های اصلی به اندازه و رنگ‌های مختلف از جمله داودی، اکالیپتوس، شمشاد، برگ بنجامین و برگ‌های درخت کاج استفاده کرد.

بعد از مشخص شدن فرم گل آرایی، از گل‌های ثانوی که از قبل سیم پیچی شده اند مانند آلستومریا استفاده کرد. می‌توان در گل‌آرایی کروی از یک گل در رنگ‌های مختلف یا از گل‌های مختلف استفاده کرد.

میتوان گلآرایی کروی را بر روی گلدان‌های بلند و ستون‌ها انجام داد. اندازه گل آرایی باید متناسب با ظرف مورد استفاده باشد، مثلاً در گلدان‌های مستطیل شکل بزرگ ارتفاع گل­آرایی باید نصف اندازه گلدان یا ستونی باشد که بر روی آن گل آرایی انجام میگیرد. ولی در ظرف‌های کوتاه ارتفاع گل آرایی باید دو برابر اندازه بیس یا ظرف مورد استفاده باشد. و چون این گل‌آرایی از همه طرف دید دارد باید در همه جهت کار انجام شود.

میتوان در این گل آرایی از گل‌های ثانوی پر کننده مانند لیسانتیوس، اَستاتیس و آلوستومریا و رُزها با رنگ‌های مختلف استفاده بکنیم. گل ریز عروس از گل‌های ریز پُر کنندهای است که در فصل زمستان و بهار بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد.

در این گل آرایی، گل داودی مینیاتوری برای هماهنگ کردن رنگ سفید همچنین از گل‌های رز برای پر کردن فضای خالی در سطح گلآرایی استفاده میکنیم. و از برگ‌های کشیده برای زیر کار استفاده می‌شود، و گَردی‌ها برای پُر کردن فضای بین، استفاده می‌شوند. گردی‌ها در اصل حفاظی برای کار می‌باشند. گل‌آرایی کروی نیازی به روبان ندارد ولی در گل‌آرایی فانتزی از روبان و پاپیون استفاده می‌شود.

زمانی که این نوع گل آرایی به عنوان دکور در فضای آشپزخانه مورد استفاده قرار میگیرد، میتوان بجای گل‌های ثانوی پر کننده از میوه های خشک مثل انار خشک و تزئینات مربوط به آشپزخانه استفاده کرد.

در این گلآرایی میتوان از گل‌های کشیده مریم و شببو استفاده بکنیم البته باید ساقه‌های آن‌ها را تا حدی کوتاه کنیم که فرم گل آرایی کروی بهم نخورد.

این گل آرایی را میتوان بر روی میز جلوی مبل و نیز کنسول و دکور قرار بدهیم اما بر روی میز شام جذابیت ندارد.

،گل آرایی را به طرح عمودی یا ایستاده

،گل آرایی را به طرح عمودی

یک بیس شیشه ایی با پایه فرفورژه که برای دکوراسیون فانتزی و نافرم مناسب است، را انتخاب می‌کنیم. دارد همراه با یک اسفنج آماده میکنیم .از گلهای کشیده مثل گلهای استریلزال، مریم، مرغ عشق و شببو که نیازی به سیم‌پیچی ندارند، در این گل آرایی استفاده میشود. بهتر است که ساقه برگ‌ها و گلها را با زاویه 45 درجه برش بزنیم تا بخوبی در اسفنج فرو بروند. برگ شمشاد و اوکالیپتوس و بنجامین مناسب این نوع گل‌آرایی هستند.

با گل استریلزال ارتفاع گل آرایی را مشخص میکنیم . ارتفاع گلآرایی باید متناسب با بیس مورد استفاده در کار باشد و برای اینکه ظرف خیلی پوشیده نباشد از برگهای کوچکتر برای تزئین در قسمت جلو کار استفاده میکنیم. پشت برگ‌ها را سیم‌پیچی می‌کنند تا حالت آن‌ها از بین نرود.

فضای خالی بین گلها را با گردی، میخک، برگ بنجامین، شمشاد و کاج پر میکنیم. البته در این گلآرایی بهتر است علاوه بر اینکه تعداد گلها فرد باشد بیس نسبتاً بلندی را مورد استفاده قرار بدهیم چراکه اگر کم ارتفاع باشد گل آرایی زیبا دیده نخواهدشد. برای این کار معمولاً دو نوع گل بلند استفاده می‌کنیم.

اگر بیس مورد استفاده در گل آرایی بلند باشد ارتفاع گل آرایی را تا دو برابر در نظر می‌گیریم و چنانچه ظرف پهن باشد ارتفاع گل آرایی 5/1 برابر پهنای ظرف باید باشد.

گل مورد استفاده دیگر در این کار شیپوری است که ساقه آن با زاویه 45 درجه برش زده و با سیمی میپیچیم. پُر کننده‌ها فقط گَردی و گل ریز میخک هستند. هر چه تعداد گل کمتری استفاده بکنیم، گلآرایی ظریفتر و زیباتری خواهیم داشت. حتی می‌توانیم فقط از یک گل به تعداد 4 عدد استفاده کنیم. همچنین با دو نوع گل شیپوری (سفید) و مرغ عشق (نارنجی) نیز هماهنگی قشنگی خواهیم داشت.

این گل آرایی برای گوشه‌ی سالن، جلو ستونهای بزرگ و در هتلها، ادارات و سفارتخانه ها در کنار درب ورودی استفاده میشود.

گل آرایی S

در گل‌آرایی سنتی از سه نوع گل استفاده می‌شود:

1- گل‌های کشیده و خطی مثل شب‌بو، مریم، مرغ بهشت، غنچه‌های رز و برگ‌های کشیده مثل برگ شمشاد و بامبو.

2- گل‌های اصلی مثل لیلیوم، رز، صد تومانی، ارکیده، داودی و کلاً گل‌های درشت.

3- گل‌های ثانوی و پُر کننده که با گل اصلی از لحاظ رنگ و اندازه هماهنگی داشته باشند. مثل گل لیسانتیوس، میخک، آلستومریا و برگ‌های بنجامین و انواع گَردی‌ها.

طرز چیدن گل‌ها در گل‌آرایی خیلی مهم است و قرینه‌سازی را نیز باید در نظر داشت.

در این جلسه در مورد گل آرایی طرح S مطالبی را بیان میکنیم. گل آرایی S یک گل آرایی سبک غربی، مدرن و غیرقرنیه است، و به مهارت بیشتری نیاز دارد.

برای گل آرایی به طرح S یک بیس فانتزی تهیه میکنیم. معمولاً گل آرایی به طرح S بر روی بیسهای فانتزی، گلدان‌های چینی، بلور و جا شمعدانیهای زیبا بهترین حالت را دارد. این گل‌آرایی غیر قرنیه است و گل‌هایی لازم دارد که ساقههای انعطافپذیر داشته باشند.

ابتدا چند غنچه گل رز سیم پیچی شده، کمی گردی، تعدادی دُم روباهی و برگهای تزئینی را با سیم به هم بسته و طرح S را درمیآوریم. بصورت دو S، یکی بطرف بالا و دیگری بطرف پایین روی بیس قرار می‌گیرند یعنی قرینه‌سازی در بالا و پایین انجام می‌شود. معمولاً در این گل آرایی از یک یا دو نوع گل استفاده میشود. گل‌برگهای گل رز را به سمت بیرون حالت میدهیم تا گل‌ها بزرگتر و قشنگتر دیده شوند و هم اینکه فضای بیشتری را در گلآرایی پُر کنند.

ازگل‌های کوتاه در قسمت وسط گل آرایی استفاده میکنیم تا کار زیباتر بنظر برسد. اگر گل‌آرایی بصورت پُر تزیین شود نیاز به تزئینات دیگر مانند روبان یا پاپیون ندارد، ولی چنانچه گل‌های کمتری در آن بکار ببریم میتوان یک طرف آن را با روبان یا پاپیون تزئین کرد.

برای پرکردن فضای خالی طرح از پرکنندههایی مانند گل رز، میخک یا پر کننده‌های ظریفی مثل گل داودی مینیاتوری استفاده میکنیم. هم‌چنین برای اینکه ساقه های سیم پیچی شده گل‌ها در طرح مشخص نباشد بهتر است با گردیهای معمولی اطراف آن‌ها را بپوشانیم. این گل‌آرایی فوقالعاده ظریف است و نیاز به گل زیادی ندارد و برای دکور روی میز کار و یا کنار میز کار استفاده میشود. در آخر نیز همیشه از همه جهات طرح را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا فضای خالی بین گل‌ها باقی نماند.

آموزش گل آرایی به طرح افقی

آموزش گل آرایی به طرح افقی 

مناسبترین گل آرایی برای روی میز شام گل
آرایی افقی است که از ظرفهای بلور، شیشه ای و هماهنگ با سرویس غذاخوری استفاده
میکنیم. البته از ظروف سیلور و نقره هم استفاده می‌شود. هر چقدر میزی را که گل
آرایی بر روی آن قرار میگیرد بزرگتر باشد گلآرایی را نیز کشیدهتر انجام میدهیم،
بطوریکه فضای بیشتری از میز را اشغال نکند.

ابتدا طرح گل آرایی را با برگهای سیکاس مشخص میکنیم. این گل‌آرایی از نوع مرکزی است یعنی مرکز کار را با گل اصلی (لیلیوم) پُر می‌کنیم و بقیه‌ی گل‌ها از این قسمت منشعب می‌شوند. برای هماهنگی با ظرف از رُزهای صورتی نیز استفاده می‌کنیم. محدب بودن وسط کار را در نظر داشته تا سطح کار خیلی صاف نشود. همچنین جلو و پشت ظرف را نمی‌پوشانیم تا ظرف دیده شود. از گل‌های آلستومریا و میخک صورتی هم استفاده می‌کنیم. صدتومانی در مرکز گل قرار می‌گیرد. بیشتر کار را با گل‌های سفید و برگ‌های سبز پُر می‌شود و گل‌های صورتی را کمتر و فقط برای هماهنگی با کار، استفاده می‌کنیم. گل‌های مریم در تمامی سطح گل آرایی و برای کشیدگی کار، در سطح افقی استفاده می‌شود. ارتفاع گل‌آرایی در حدی است که افراد دور میز همدیگر را ببینند. یک شمع بلند را در مرکز گل آرایی قرار میدهیم که دکور جالبی برای میز شام است. معمولاً شمع سفید رنگ استفاده می‌شود تا با گل‌ها هماهنگی داشته باشد.

در این گلآرایی از گل‌های مارگیرت، داودی و برگ‌های بنجامین نیز استفاده میکنیم. پُر کننده‌هایی مثل لیسانتیوس و استاتیس نیز استفاده می‌شوند.

گل آرایی افقی نیازی به روبان ندارد بلکه میتوانیم گل‌ها و میوههای خشک را در آن تزئین کنیم. استفاده از ظرف بلند و ارتفاعدار در این گل آرایی خیلی مناسب نیست بلکه ظرفهای تخت و کوتاه بطوریکه در سطح میز خوابیده باشد، پسندیدهتر است .

این گل آرایی برای روی میز کنفرانسها بسیار جالب و دیدنی است. می‌توان یک گل افقی را در وسط میز و 2 عدد گل توپی یا گِرد را در دو سر میز قرار داد.

آموزش گل آرایی به طرح بادبزنی

آموزش گل آرایی به طرح بادبزنی

 گل آرایی طرح بادبزنی برای دکور روی میز
بسیار مناسب و زیبا است. حتی میتوان آن را در سایزهای کوچک برای تزئینات کنار سینی
و میزهای کوچک با میوههای طبیعی و تازه داشت. برای تزئین طرح بادبزنی از گل‌های خشک
و تازه استفاده میشود.

برای شروع گل آرایی با طرح بادبزنی ابتدا یک بیس شیشهای را آماده کرده و با گل‌های ریز استاتیس و سنگریزه و خزه آن را پُر می‌کنیم.

بیشتر از گل‌های کشیده و خطی در این نوع گل‌آرایی استفاده می‌شود. انتهای گل‌های زنبق را کوتاه کرده و برگ‌های اضافی آن را گرفته تا راحت در اسفنج فرو رود. زنبق را می‌توان در تمام سطح گل آرایی بکار برد. معمولاً با یک نوع گل این طرح انجام می‌شود ولی میتوان دو نوع زنبق را با دو رنگ مختلف مثلاً سفید و بنفش یا لیمویی و بنفش در این گل آرایی تزئین کنیم. با برگهای سبز کشیده مانند شاخه‌های کاج و دمروباهی فضای خالی گل آرایی را پر میکنیم. در استفاده از این پرکنندهها نیز ارتفاع گل آرایی را در نظر داشته باشید.

گل آرایی طرح بادبزنی ارتفاع زیادی ندارد. چنانچه قسمت مرکزی این گل آرایی را کمی بر جستهتر کار کنیم میتوان یک گل آرایی با طرح مثلث قائمالزاویه داشت.معمولاً این گل آرایی فقط از روبرو دید دارد و پشت کار نیاز چندانی به گل آرایی ندارد لذا این گل آرایی را در جایی قرار میدهیم که پشت آن مشخص نباشد.این گل آرایی در ظرفهای باریک و کشیده نمای زیباتری را برای دکورهای خانگی و بر روی میز دارد. حتی از قوری‌های چینی قدیمی استفاده می‌شود. در سایزها و اندازه‌های مختلف روی پایه‌های چوبی و فرفورژه و پایه‌های سبدی نیز تزئین می‌شود.در گل آرایی با طرح بادبزنی از گل‌هایی مانند گلایل، شببو و مریم نیز استفاده می‌شود. همچنین دیگر گل‌های مورد استفاده در این گلآرایی استاتیس و رز است. گل استاتیس را برای پر کردن جلوی ظرف بکار می‌بریم. البته باید بین گل‌ها هارمونی رنگ وجود داشته باشد. قدرت دید، مهارت و انتخاب خوب گل‌ها لازمه این نوع گلآرایی است.

این گل آرایی برای گوشه‌ی دیوار و جاهایی که زاویه قائمه دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گل آرایی فانتزی و مدرن

گل آرایی فانتزی و مدرن 

 این گل آرایی بیشتر برای مراسم عروسی، جشنها و اعیاد استفاده میشود.
گل آرایی فانتزی در سایزهای بزرگتر انجام میشود و تعداد گل‌ها و تنوع رنگها در آن بیشتر است و در آن از برگ‌های بسیاری استفاده می‌شود. این گل آرایی اصول خاصی ندارد و بیشتر به سلیقه شخصی بستگی دارد، و تعداد گل اصلی در این گل‌آرایی زیاد می‌باشد. برای شروع کار گل آرایی فانتزی ابتدا یک بیس دو طبقه را آماده میکنیم و گل‌های لیلیوم و نیز مرغ بهشت را که ساقه‌ی آن برشی با زاویه 45 درجه خورده بصورت کوتاه و بلند در قسمت بالای آن تزئین میکنیم، حتماً باید اندازه گلآرایی، متناسب با مکان مورد استفاده باشد. گل‌آرایی دو طبقه مخلوطی از دو طرح سنتی و غربی می‌باشد. مثلاً برای یک بیس کشیده، در قسمت بالای طرح گل‌آرایی عمودی و در قسمت پایین آن طرح توپی را بکار می‌بریم. این گل‌آرایی از سه جهت دید دارد. این گل آرایی برای مراسم عروسی، کنار سفره عقد، روی میز هتلها و حتی در مراسم تشریفاتی سفارتخانهها قابل استفاده است.

دراینگل آرایی برگهای کشیده‌ی سیکاس را به فرمی دلخواه در کنار گل‌های لیلیوم تزئین می کنیم.

قسمت پایین این گلآرایی را با گل اصلی آنتریوم کاملاً بصورت توپی یا یک طرفه تزئین میکنیم. البته برای هماهنگ بودن رنگ‌ها با هم بهتر است از گل‌های آنتریوم در قسمت بالای گل آرایی هم استفاده بکنیم. معمولاً از شاخه‌های دکوری و برگ‌های دکوری، از پاپیون و روبان و تزئینات دیگر برای کار استفاده می‌شود. ابعاد این گل‌آرایی بستگی به مکان، و رنگ آن بستگی به دکور محل دارد. سعی می‌کنیم این گل‌آرایی نسبت به مکان خیلی کوچک یا بزرگ نباشد. در این قسمت فضای خالی بین گل‌آرایی را با گل‌های پر کننده آلستومریا و گردی و برگ‌های سبز پر میکنیم. از ساقه‌های بید و نی هم استفاده می‌شود. با ساقه‌های لیندا پُلی بین این دو طبقه برقرار می‌کنیم. حتی از روبان هم می‌توان استفاده کرد و کلاً محدودیتی در استفاده از وسایل مختلف تزیینی در گل‌آرایی مدرن نداریم.

امتحان و تمرین در ایجاد یک گل‌آرایی‌ خوب و زیبا همیشه مؤثر است.

گل آرایی فانتزی دو طبقه

گل آرایی فانتزی دو طبقه

معمولاً این گل‌آرایی برای جشن تولد، هدیه به نوزاد، عیادت بیمار، و مراسم عروسی و عزاداری استفاده می‌شود. برای شروع
کار ابتدا یک بیس دو طبقه را آماده میکنیم و در آن اسفنجی را قرار می‌دهیم و آن را
با مقداری خزه میپوشانیم. گل‌های اصلی آنتریوم و رز را در تمام سطح بالای بیس
می­چینیم. این گلآرایی از تمام جهات دید دارد پس باید تمام سطح کار بطور یکنواخت
گل‌آرایی بشود. همچنین باید طوری گل‌ها را چید که ارتفاع بیس پوشیده نشود و مجزا
بودن دو طبقه از همدیگر مشخص و معلوم باشد. سپس از گل‌های پر کننده آلستومریا در
فضای خالی گل‌آرایی استفاده میکنیم.

در این گل آرایی گل‌های فصلی را که هم رنگ آمیزی شادتر و هم قیمت مناسبتری دارند بکار میبریم. همچنین در این گل آرایی از گل‌های مارگیرت تابستانه، داودی، میخک، آلستومریا استفاده می‌شود. قسمت پایین گل آرایی را با گل‌های داودی و پر کنندههای نی تزئین میکنیم و فضای خالی بین گل‌ها را با گردی و نی باطلاق پر میکنیم. و یک شمع بلند و ظریف را در وسط گل‌آرایی قرار میدهیم. میتوانیم بجای شمع یک عروسک قشنگ یا خرسی که گل‌های کوچکی در دستانش است بگذاریم که برای کادو به یک نوزاد تازه متولد شده فوقالعاده زیبا است.

در این گل آرایی علاوه بر اینکه قرینه سازی باید در حلقههای گل رعایت شود سلیقه شخصی هم اعمال می‌شود. می‌توان حلقه پایینی را بزرگتر و حلقه بالایی را کوچکتر تزیین کرد تا زیبا به نظر آید.

این گل آرایی برای روی میز شام که به حالت گرد باشد و وسط میزها در تالارهای عروسی استفاده میشود

گل آرایی دو طبقه

گل آرایی دو طبقه

برای شروع گل آرایی ابتدا یک بیس دو طبقه را آماده میکنیم. طبقه بالای بیس را به اندازه‌ی بزرگتر و طبقه پایین بیس را کوچکتر در نظر می‌گیریم. البته بسته به محل گل‌آرایی سایز طبقات را مشخص می‌کنیم. مهم‌ترین مسئله در طراحی، مورد استفاده‌ی گل‌آرایی می‌باشد. به عبارت دیگر نوع مکان و دکوراسیون محل قرار گرفتن گل خیلی مهم می‌باشد.

ابتدا طبقه پایین را درست می‌کنیم و ارتفاع طبقه پایین را معمولاً کم می‌گیریم. دو گل اصلی آفتاب‌گردان و داودی هستند که بدلیل بزرگ بودن از دو طرف دید دارند. قسمت پائین سبد را با کمی خزه میپوشانیم سپس گل‌هایی مانند آفتاب‌گردان، داودی و نخل مرداب را در آن تزیین میکنیم.

اگر پایه دو طبقه در دسترس نبود از گلدان سفالی یا سرامیک استفاده میکنیم و داخل گلدان را با سنگ ریزه پر میکنیم و وسط گلدان را با تنه درخت یا نیهایی که معمولاً در طبیعت وجود دارند تزیین میکنیم. این گلآرایی با رنگ‌های شاد برای کنار میز نامزدی مناسب است.

همچنین قسمت بالای بیس را با کمی خزه میپوشانیم و آن را با گل‌های داودی مینیاتوری، استاتیس ، سرخس و مریم تزئین میکنیم. از گل‌های مریم در وسط گلآرایی بطور نسبتاً زیاد استفاده میکنیم تا کار کشیده‌تر باشد و اطراف آن را با گل‌های دیگر که در قسمت پایین بکار بردهایم پر میکنیم و آن را با کاغذهای رنگی تزئین میکنیم. هر چقدر گل‌ها و برگ‌ها دارای رنگ‌های بیشتر و سایز‌های متفاوتی باشند، گل‌آرایی نمای بیشتری خواهد داشت. این گل‌آرایی یک طرح مدرن و فانتزی است. حتی از گل‌های دیگر مانند صد تومانی، آنتریوم و زنبق هم می‌توان استفاده کرد. شاخه‌های لیندا را در کنار مریم برای پر کردن فضای عمودی استفاده می‌کنیم.

در این گل آرایی باید قرینه سازی رعایت بشود و گل‌ها به تناسب در همه قسمتها بکار برده شوند.

چنانچه این گل آرایی برای کنار در ورودی استفاده میشود باید قسمت بالای بیس کوچکتر و قسمت پایین آن بزرگتر باشد.

این نوع گل آرایی در سالنها، مراسم عروسی، کنفرانسها و سفارتخانه ها بکار برده می‌شود.

طرز ساخت یک دسته گل

طرز ساخت یک دسته گل

یک دسته گل را با رز قرمز که نشانه دوستی و علاقه زیاد است تزئین میکنیم .برای شروع کار ابتدا برگهای کاج را در زیر کار میچینیم، سپس گل‌های رز را بر روی کاجها قرار می‌دهیم و سعی میکنیم که غنچههای بستهتر در قسمت بالا قرار گیرند. برای چیدن ردیف بعدی کمی گردی را روی این گل‌ها قرار میدهیم تا گل‌های طبقه بعدی ارتفاع خوبی داشته باشند و کاملاً خوابیده نباشند. و دوباره از گل‌های رز روی گردیها میچینیم. در نهایت از مقداری گردی برای قسمت پایین دسته گل استفاده میکنیم و آنرا با سیمی محکم میبندیم. گل رز را با گل مریم و گل‌های ریز استاتیس تزیین می‌کنیم و کلاً گل‌های ریز به رنگ سفید و لیمویی را می‌توان همراه رز استفاده کرد. این دسته گل را در کاغذهای کادو یا رنگی قرار داده با روبان تزیین میکنیم. بخاطر داشته باشید که پاپیون و روبان مورد استفاده نباید تیره‌تر از رنگ گل اصلی ما باشد زیرا گل‌ها نمایی نخواهند داشت.

برای پیچیدن دسته گل فقط تیغها و یا برگ‌های اضافی پایین گل را که احتمال آسیب رساندن به دست را دارند بر میداریم.

برای نگهداری این نوع دسته گل‌ها ابتدا 2-1 سانتی‌متر از انتهای ساقه‌ها را کوتاه کرده و حدود 2 دقیقه در آب ولرم قرار داده، سپس در آب خنک می‌گذاریم. اگر گل‌ها دارای ساقه‌ی چوبی و محکم بودند ابتدا انتهای ساقه را لِه می‌کنیم تا آبکشی آن بهتر شود.

گل آرایی برای عیادت از بیمار

گل آرایی برای عیادت از بیمار

در این جلسه یک نوع گل آرایی را که برای عیادت از بیماران هدیه میبرند آموزش می‌دهیم. این نوع گلآرایی یک سبک مدرن است که معمولاً در آن از گل‌ها و برگهای کمتری استفاده میشود.

برای شروع گل آرایی ابتدا سبدی را انتخاب میکنیم و اسفنجی را در درون آن قرار می‌دهیم. گل‌های اصلی مرغ بهشت و آنتریوم هستند. البته گل‌آرایی چه از نوع سنتی باشد و چه از نوع مدرن به سه نوع الف) گل اصلی؛ ب) گل‌ها و برگ‌های خطی؛ و ج) پر کننده‌ها نیاز داریم. سپس برگهای خطی را در پشت گل‌های اصلی قرار میدهیم و فضای خالی گل­آرایی را با گردی پر میکنیم.

گل‌هایی را که برای عیادت بیمار میبریم نباید بوی تند داشته باشند یا اینکه حساسیت در بیمار ایجاد کنند. همچنین رنگ گل‌ها نباید خیلی تند یا ملایم باشد بلکه گل‌هایی با رنگ شاد هدیه می‌بریم تا برای بیمار نشاط‌آور باشد.

وقتی که به عیادت بیمار میرویم معمولاً با خودمان کمپوت و آب میوه میبریم که بهتر است بجای گذاردن این وسایل در کیسه، خوردنیها را در کنار سبد گل قرار دهیم. برای عیادت بچه‌ها می‌توان سبد گل را با شکلات و خوردنی‌های مورد علاقه‌ی بچه‌ها پر کرد.

در این نوع گل آرایی نباید از رنگهای پاییزی و یا گل آفتاب گردان استفاده بکنیم چرا که رنگ پاییزی روحیه خوبی برای بیمار نخواهد داشت.

* ساخت دسته گل دیگر

گاهی ممکن است عطر و بوی گلی را که برای بیمار میبریم، موجب کسالت و ناراحتی بیمار شود. لذا چنین گلی را در محفظهای قرار می‌دهیم طوری که زیبایی دسته گل حفظ شود. برای این کار ابتدا زرورقی را پهن میکنیم و گل‌هایی چون رز صورتی، بید و شمشاد را بر روی آن می‌چینیم و نیز فضای بین آن‌ها را با گردی پر میکنیم (گل‌ها روی رنگ سبز نمای بیشتری دارند) و در نهایت زرورق را دور گل‌ها میپیچیم و آنرا با روبانی تزیین میکنیم. سعی کنید در هر فصل از گل‌های همان فصل استفاده کنید.

گل آرایی را با گیاهان آپارتمانی

گل آرایی را با گیاهان آپارتمانی

گل‌های آپارتمانی برای چینمان و گل آرایی بسیار زیبا بوده و در دفاتر کار، ادارات، سالن‌ها، منازل و ورودی هتلها کاربرد دارند.

در این گل آرایی از گل‌های پر کننده کمتر استفاده میشود و بجای آن از گیاهان سبز و ظریف استفاده می‌شود. در گلآرایی با گیاهان آپارتمانی تفاوت رنگ گیاهان و برگهای آن‌ها با هم بسیار مهم بوده و باعث زیباتر شدن چینمان گل‌ها میشود.

برای شروع این گل آرایی ابتدا سبد یا گلدانی را انتخاب میکنیم و گل‌های درافنیای قرمز، سیندلیوم نقرهای، لیندا و نیز برگهای یوکای ابلق را برای زیباتر کردن رنگآمیزی در آن می­چینیم و با برگهای سبز گَردی فضای خالی گل‌ها را پر میکنیم. سپس گل‌هایی که عمر طولانی‌تری دارند مثل مرغ بهشت و یا یک شاخه لیلیوم در کنار آن‌ها قرار می‌دهیم. این گلدان‌ها معمولاً نسبت به دسته گل‌ها عمر بیشتری دارند. اگر در فصل بهار و تابستان این نوع گل آرایی را انجام دادیم از گلدان‌های کوچک بنفشه و اطلسی و یا گلدان‌های مینا استفاده میکنیم. هم‌ چنانکه از گلدان‌های پامچال استفاده زیادی می‌شود.

در این گل آرایی سعی میکنیم از گل‌هایی استفاده کنیم که عمر طولانی داشته باشند. اگر گیاه خاصی در مدت کوتاهی خراب شد بایستی آنرا از مجموعه در بیاوریم و نگهداری خاص برای آن صورت گیرد تا دوباره بتوان آن را به مجموعه برگرداند. گل‌های طبیعی در این گلدان بصورت شاخه‌ای استفاده می‌شود و بعد از مدتی آن‌ها را با گل‌های تازه‌ی دیگر جایگزین می‌کنیم. در این رابطه میتوان از گل‌های آنتریوم، داودی، میخک و زنبق نیز استفاده کرد. پس در این گل‌آرایی از چند گیاه سبز آپارتمانی همراه چند شاخه گل استفاده می‌شود. هم‌چنین از ظرف‌های سفالی، فلزی (مسی) و پلاستیکی نیز استفاده می‌شود. برای پشت پنجره‌ها نیز از گلدان‌های کشیده و مستطیل استفاده می‌کنند.

در هنگام گل آرایی حتماً باید به شرایط مکانی که گل‌ها در آنجا قرار می‌گیرند توجه کافی داشته باشیم.

گل آرایی به روش شرقی

 گل آرایی به روش شرقی مطالبی ارائه می‌شود. در گل آرایی سه روش وجود دارد که عبارتند از:

- روش سنتی؛

- روش مدرن؛

- روش شرقی.

دو روش سنتی و مدرن همان سبک غربی است، که در هر فصل از گل‌های همان فصل استفاده می‌شود. در ضمن در گلآرایی به روش سنتی قرینه‌سازی رعایت میشود. گل‌ها معمولاً به حالت مثلثی، دایره و بیضی تزیین میشوند و این گلآرایی از اشکال هندسی الهام گرفته است.

در گل‌آرایی به روش سنتی از گل‌های اصلی مثل رز و داودی، خطی و کشیده مثل مریم و شب‌بو و پرکننده‌هایی چون میخک و آلستومریا استفاده میشود. لذا گل‌ها و برگها و غنچه‌ها بصورت فشرده چیده میشوند و فضای خالی در آن مشاهده نمیشود. این گل آرایی در کشورهای اروپایی در قرن 16 و 17 میلادی رواج داشته است و بعدها به سایر کشورها انتقال یافت.

روش مدرن از سبک نقاشی و مجسمه سازی گرفته شده و بستگی به ذوق شخصی دارد. این روش قدری از سبک شرقی مایه و الهام گرفته است.

گلآرایی در سبک مدرن نیاز به هیچگونه فرمول و قاعده خاصی ندارد، بلکه دید افراد در این گل‌آرایی مهم است.

در سبک مدرن هر چقدر از گل و برگهای کمتری استفاده کنیم گل آرایی بهتر و جاذب‌تری خواهیم داشت و لازم نیست مانند سبک سنتی تمام فضاهای خالی گلآرایی را پر کنیم.

گل آرایی به سبک شرقی عبارتست از مجموعه گل‌ها و برگهایی که از نظر زیباشناسی با هم ترکیب میشوند. این سبک در معابد رواج داشته است و بلندترین شاخه مظهر خدا و گل‌های دیگر در اطراف آن سنبل انسان و زمین هستند.

در گل آرایی به سبک شرقی از گلدان‌های براق و سفالی و یا گلدان‌های ساخته شده از نی استفاده میکنند.

تفاوت گل آرایی شرقی با غربی

گل آرایی به سبک شرقی معمولاً ریشه مذهبی دارد و تعداد شاخههای بکار رفته در آن بسیار کم است ولی در گلآرایی غربی و مدرن تعداد شاخههای گل بیشتر است. در گلآرایی شرقی که از طبیعت الهام گرفته شده سعی میشود با استفاده کمتر از گل‌ها به طبیعت آسیبی نرسد. در این نوع گل آرایی بیشتر از سبک ژاپنی استفاده میشود چرا که ژاپنی ها مبتکر آن بودند.

اصولاً در ژاپن گل آرایی هم هنر و هم دکوراسیون محسوب میشود. و همیشه در منازل ژاپنی ها گل آرایی دیده میشود و گل آرایی و تزیین خانه بخشی از کار و زندگی مردم ژاپن است. معروفترین و اصلیترین هنر در میان هنرهای سنتی ژاپن، هنر گل آرایی است که بهIkebana معروف است. قدمت این هنر به صدها سال پیش برمی‌گردد. معمولاً این طرح حالت سه شاخه دارد. بلندترین شاخه‌ نشان آسمان، خدا و ... می‌باشد؛ شاخه‌ی کوتاه‌تر نشان انسان است؛ و کوتاه‌ترین شاخه نشان زمین و هر آنچه در آنست می‌باشد.

در گلآرایی Ikebana روی کشیده شدن کار تأکید میشود. در این گل آرایی هماهنگی رنگ، فرم، فاصله گذاری و نیز محسوس بودن طبیعت بسیار مهم است. در گلآرایی سبک شرقی از وسایلی که در طبیعت موجود است مثلاً شاخههای شکسته و خشک شده بسیار استفاده میشود.

مدارسی نیز در ژاپن اصول و عقاید روش Ikebana را تدریس می‌کنند از جمله ایکی‌نوگو، کوریوم، اوهاریو، سوبت‌سو.

معمولاً در سبک شرقی بیشتر از گلدان‌های مستطیل، کروی، بیضی و کم عمق استفاده میکنند و پای گل‌ها را با سنگریزه و خزه یا علفهایی که در طبیعت موجود است تزیین می‌کنند.

گل آرایی ژاپنی

در گلآرایی ژاپنی از ظرفها با رنگ‌های لعابی استفاده می‌شود حتی ظرف‌هایی که رنگ مشکی هم دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ابتدا اسفنج را روی سه پایه پلاستیکی محکم کرده و سپس روی ظرفی لعابی قرار می‌دهیم. سه گل با ارتفاع مختلف تهیه کرده و روی اسفنج محکم می‌کنیم. قسمت پشت اسفنج را با خزه می‌پوشانیم و خزه را با سیم به فوم وصل می‌کنیم. از وسایل دریایی هم می‌توان در این کار استفاده کرد. هم‌چنین جلوی گل‌آرایی را با میوه‌های خشک شده پر می‌کنیم و کمی گردی هم می‌گذاریم.

انتخاب نوع و رنگ روبان

انتخاب نوع و رنگ روبان 

در این جلسه در مورد چگونگی انتخاب نوع روبان و رنگ آن مطالبی عنوان خواهد شد.

در گل آرایی انتخاب نوع روبان و رنگ آن بسیار مهم است. روبان‌های اسکاچی برای گل‌هایی که بصورت دسته هستند مناسبند و روبان‌های حریری در همه رنگ و سایز نیز وجود دارند.

* درست کردن پاپیون

یک تکه از روبان را بصورت سه طبقه روی هم فرم میدهیم و بعد یک دنباله کوتاه را از آن قطع کرده و با منگنه محکم میکنیم. سپس یک تکه دیگر از روبان را روی آن فرم میدهیم که این تکه قسمت مرکزی آن را کامل میکند باز هم با یک دنباله دیگر آنرا برش میزنیم و این را هم با چسب محکم میکنیم. در آخر تکههای اضافه را به حالت چین مانند در زیر پاپیون منگنه میزنیم.

از روبان‌هایی که رنگ ملایمی دارند در کارهای تزیینی با رنگ آرام و ملایم استفاده می‌شود. برای کارهای فانتزی از روبان‌های دو رنگ و ملایم استفاده میکنیم.

هنگام درست کردن پاپیون از روبان توری و حریر تعداد چینها را بدلیل انعطاف زیاد روبان حریری، زیاد در نظر می‌گیریم. همچنین میتوان دنباله های بلندتری برای آن در نظر گرفت. همیشه یک دنباله را فرم میدهیم و یک دنباله دیگر را به آن اضافه میکنیم.

گل آرایی Nageire

گل آرایی Nageire 

در این جلسه در مورد یک هنر دیگر در ژاپن یعنی گل آرایی Nageire مطالبی را بعرض میرسانم .

گل آرایی به سبک Nageire ریشه مذهبی دارد و در آن از سه شاخه اصلی استفاده شده است. فرق آن با گل آرایی Ikebana این است که تعداد شاخهها در این گل آرایی بیشتر است و میتوانیم در فضای خالی گل‌های اصلی، از شاخه های کوتاه‌تری که سَنبل چمن، کوه و طبیعت هستند استفاده کنیم.

در این گل آرایی بلندترین ساقه در حدود 5/2 برابر طول ساقه های دیگر است. همچنین بلندی ساقه اول باید 2 یا 5/2 برابر قطر دهانه یا طول گلدان باشد. معمولاً ساقه دوم، دو سوم ساقه اول و ساقه سوم، نصف ساقه دوم است. ساقه کوتاه‌تر پشت ساقه اول قرار می‌گیرد.

مردم ژاپن از گل‌هایی که در طبیعت وجود دارد حتی از شاخه هایی که بوسیله باد شکسته شده در گل آرایی استفاده میکنند. همیشه اعتقاد دارند که نباید هیچ آزاری به طبیعت برسانند.

در گل آرایی ژاپنی در فصل بهار از شاخه های شکوفه های درخت گیلاس و درخت بادام استفاده میشود و همیشه گلآرایی آن‌ها با شاخههای درختان مختلف تزئین شده است که معمولاً در بهار حیات دوباره به خود میگیرند.

همچنین در این گل آرایی ژاپنی در فصل تابستان معمولاً از غنچههای بلند رز و شاخه های یاس زرد استفاده شود. در فصل تابستان تنوع گل‌ها و فراوانی شاخه‌ها بیشتر است. در پاییز طبیعت با رنگهای خود تابلوی زیبایی را بوجود میآورد و همه مردم میتوانند از گلهای زیبای این فصل استفاده بکنند. معمولاً گل‌های داودی و زنبق و ... استفاده می‌شود.

در فصل زمستان برخلاف اینکه اکثر مردم فکر میکنند که زمستان خشک و بیروح است از گلهای زمستانی مانند گل یخ و برگهای همیشه سبز در گلآرایی استفاده میشود.

گل رسمی کشور ژاپن گل داودی سفید است که به معنای تقوا و پرهیزگاری است. این گل در گل آرایی ژاپنی زیاد به چشم میخورد .

ژاپنی‌ها در گل آرایی با زنبق معمولاً معنای خاصی را میرسانند. اگر در گل آرایی با زنبق شاخه زنبق بالاتر از ساقه ها و برگهای دیگر باشد نشانه فصل بهار، و اگر گل زنبق پایینتر از بقیه گل‌ها باشد نشانه فصل تابستان است.

در گل آرایی ژاپنی، ترکیب کردن تعداد فراوان گلها مناسب نیست بلکه بجای آن‌ها از شاخه و برگهای موجود در طبیعت استفاده میکنند.

برای شروع گل آرایی به سبک Nageire (ناجیر) ابتدا ظرفی را انتخاب میکنیم و در آن نخل مرداب و نیز گلهای آنتریوم که بیش از 7 شاخه نیستند تزیین میکنیم . سه شاخه اصلی از گلهای آنتریوم را با ساقه های کشیده در آن تزئین میکنیم. فضای خالی بین گل‌ها را با شاخه‌های دیگر پر میکنیم که به معنای کوه، چمن و سبزه هستند.

در قسمت پایین گل آرایی از برگهای پهن، خزه و سنگریزه استفاده میکنیم و باید دقت داشته باشیم که این برگها جدا از ظرف قرار بگیرند تا ظرف کاملاً دیده شود.

در این گل آرایی بهتر است که از یک یا دو نوع گل استفاده کنیم. البته میتوان از مکمل‌هایی مانند برگهای خشک شده یا وسایلی که از طبیعت گرفته شده نیز استفاده کنیم. ولی تعداد بیش از دو گل برای این گل آرایی مناسب نیست.

قسمت وسط گل آرایی را با کمی گردی پر میکنیم و جلوی گل آرایی را با وسایلی که از طبیعت گرفته شده از جمله انگورهای جنگلی برای قشنگتر شدن کار تزئین میکنیم. این گل‌آرایی نیاز به تزئینات دیگری مانند پاپیون یا روبان ندارد